The dialogue in La Galatea

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2024.562

Keywords:

Narrative Dialogue, Pastoral Code, Conflict Code/Diegesis, Voyeurism, Free Indirect Speech, Free Direct Speech

Abstract


Dialogue is fundamental in the pastoral novel. The study of it in La Galatea reveals the work’s adherence to the code of the genre, with the numerous scenes of eavesdropping on another’s love lament, and the marked rhetoricism that imposes the same linguistic register for all speakers. Precisely this faithful adherence to the code will give rise to a conflict with the logic of the story, which will result in inconsistencies of characters and situations. In La Galatea the dialogue determines a curious distribution of the different episodes in a sort of continuous take, which allows the author to overcome the scheme of interweaving between different narrative threads present in the model of La Diana. This work also highlights the anticipatory nature of La Galatea with respect to Don Quixote in relation to the use of some dialogic techniques, such as free indirect speech or free direct speech.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles. 1984. Poética. En Poéticas (Aristóteles, Horacio, Boileau), editado por Aníbal González Pérez, 57-120. Madrid: Editora Nacional.

Avalle-Arce, Juan Bautista. 1974. La novela pastoril española. Madrid: Istmo.

Bajtín, Mijail. 1982. Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

Bandera, Cesáreo. 1975. Mímesis conflictiva: ficción literaria y violencia en Cervantes y Calderón. Madrid: Gredos.

Bobes Naves, María del Carmen. 1992. El diálogo. Estudio pragmático, lingüístico y literario. Madrid: Gredos.

Bognolo, Anna. 2002. «Voci, sguardi e trame ne La Galatea». En La media semana del jardincito. Cervantes y la reescritura de los códigos, editado por José Manuel Martín Morán, 187-218. Padua: Unipress.

Cacho Blecua, Juan Manuel. 1986. «El entrelazamiento en el Amadís y en las Sergas de Esplandián». En Studia in honorem Prof. Martin de Riquer, vol. I, 235-271. Barcelona: Quaderns Crema.

Cervantes, Miguel de. Don Quijote de la Mancha, edición dirigida por Francisco Rico. Accesible en: <http://cvc.cervantes.es/literatura/clasicos/quijote/>.

Cervantes, Miguel de. 2001. Novelas ejemplares, editado por Jorge García López. Barcelona: Crítica.

Cervantes, Miguel de. 2002, segunda reimpr. Los trabajos de Persiles y Sigismunda, editado por Carlos Romero. Madrid: Cátedra.

Cervantes, Miguel de. 2014. La Galatea; edición de Juan Montero, con la colaboración de Francisco J. Escobar y Flavia Gherardi. Madrid: Real Academia Española.

Cervantes, Miguel de. 2015. Comedias y tragedias, edición dirigida por Luis Gómez Canseco. Madrid: Real Academia Española.

Cull, John T. 1981. «Cervantes y el engaño de las apariencias». Anales Cervantinos 19: 69-92.

Curtius, Ernst Robert.1995. Literatura europea y edad media latina. México: Fondo de Cultura Económica.

Durrer, Sylvie. 1999. Le dialogue dans le roman. París: Nathan.

Egido, Aurora. 1986. «Contar en La Diana». En Formas breves del relato: coloquio Casa Velázquez-Departamento de Literatura Española de la Universidad de Zaragoza. Madrid, febrero de 1985, coordinado por Aurora Egido e Yves-René Fonquerne, 137-156. Zaragoza: Universidad.

Egido, Aurora. 1995. «Las dos Rosauras: de La Galatea a La vida es sueño». En Atti delle giornate cervantine, editado por Carlos Romero Muñoz, Donatella Pini Moro y Antonella Cancellier, 39-53. Padua: Unipress.

Egido, Aurora. 2004. «El arte de la discreción en La Galatea». Bulletin of Spanish Studies 81 (4-5): 585-598.

El Saffar, Ruth. 1978. «La Galatea: The Integrity of the Unintegrated Text». Dipositio 3: 337-351.

Forcione, Alban. 1988. «Cervantes en busca de una pastoral auténtica». Nueva Revista de Filología Hispánica 36 (2): 1011-1043.

Gaylord Randel, Mary. 1982. «The Language of Limits and the Limits of Language: The Crisis of Poetry in La Galatea». Modern Language Notes 97 (2): 254-271.

Gherardi, Flavia. 2014. «Miguel de Cervantes y La Galatea». En Miguel de Cervantes, La Galatea, edición de Juan Montero, con la colaboración de Francisco J. Escobar y Flavia Gherardi, 439-564. Barcelona: Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores.

López Estrada, Francisco. 1948. “La Galatea” de Cervantes. Estudio crítico. La Laguna de Tenerife: Universidad.

López Estrada, Francisco. 1952. «La influencia italiana en "La Galatea” de Cervantes». Comparative Literature 4 (2): 161-169.

López Estrada, Francisco. 1988. «El diálogo pastoril en los Siglos de Oro». Anales de literatura española 6: 335-356.

López Estrada, Francisco y María Teresa López García-Berdoy. 1999. «Introducción». En Miguel de Cervantes, La Galatea, editado por Francisco López Estrada y María Teresa López García-Berdoy, 9-144. Madrid: Cátedra.

Martín Morán, José Manuel. 1999. «La maleta de Cervantes». Anales Cervantinos 35: 275-293.

Martín Morán, José Manuel. 2014. «El diálogo en el Quijote. Conflictos de competencia entre el narrador y los personajes». En Comentarios a Cervantes. Actas del VIII Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas, Oviedo, 11-15 de junio de 2012, editado por Emilio Martínez Mata y María Fernández Ferreiro, 65-103. Madrid: Fundación María Cristina Masaveu Peterson.

Martín Morán, José Manuel. 2019. «El diálogo en el Persiles». En Cervantes en el Septentrión, editado por Randi Lise Davenport e Isabel Lozano-Renieblas, 225-243. Nueva York, IDEA.

Martín Morán, José Manuel. 2021. «El estilo indirecto libre en el Quijote». Boletín de la Real Academia Española CI (CCCXXIV): 537-569.

Martínez Bonati, Félix. 1977. «Cervantes y las regiones de la imaginación». Dispositio 2: 27-53.

Miñana, Rogelio. 2002. «Verosimilitud en la Arcadia: el decoro en La Diana, La Galatea y Don Quijote I: 12». Revista Canadiense de Estudios Hispánicos 26 (3): 455-474.

Montemayor, Jorge de. 1996. La Diana, editado por Juan Montero. Barcelona: Crítica.

Montero Reguera, José. 1995. «La Galatea y el Persiles». En Cervantes, editado por Anthony J. Close, 157-172. Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos.

Muñoz Sánchez, Juan Ramón. 2020. «Análisis formal, temático e intratextual del episodio de Rosaura, Grisaldo y Artandro, de La Galatea». Anales Cervantinos 52: 167-196.

Nardoni, Valerio. 2016. Sulle fonti italiane de “La Galatea” di Cervantes. Alessandria: Edizioni dell’Orso.

Praloran, Marco. 1999. Tempo e azione nell’ “Orlando furioso”. Florencia: Olschki.

Rajna, Pio. 1900. Le fonti dell’ “Orlando furioso”. Florencia: Sansoni.

Riley, Edward C. 1982. «Anticipaciones en el Quijote del estilo indirecto libre». En Actas del IV Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, Salamanca 1971, editado por Eugenio de Bustos Tovar, vol. II, 471-478. Salamanca: Universidad.

Rivers, Elías L. 1985. «Pastoral, Feminism and Dialogue in Cervantes». En “La Galatea” de Cervantes cuatrocientos años después: Cervantes y lo pastoril, editado por Juan Bautista Avalle-Arce, 7-15. Newark: Juan de la Cuesta.

Sabor de Cortázar, Celina. 1971. «Observaciones sobre la estructura de La Galatea». Filología XV: 227-239.

Sigonio, Carlo. 1993 [1562]. Del dialogo, editado por Franco Pignatti. Roma: Bulzoni.

Todemann, Friedrich. 1930. «Die erlebte Rede im Spanischen». Romanische Forschungen 44 (1): 103-184.

Tomasi, Franco. 2017. «Entrelacement». En Lessico critico dell’ “Orlando furioso”, coordinado por Annalisa Izzo, 61-80. Roma: Carocci.

Published

2024-12-30

How to Cite

Martín Morán, J. M. (2024). The dialogue in La Galatea. Anales Cervantinos, 56, 562. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2024.562

Issue

Section

Studies