Signs of revision in Don Quixote, Part II

Authors

  • Gonzalo Pontón Universidad Autónoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2016.003

Keywords:

Don Quixote Part II, revision, rewriting, textual studies, Avellaneda, Barataria, Ana Félix, Álvaro Tarfe

Abstract


This article provides new evidences in favour of the hypothesis that Cervantes, after finishing Don Quixote, Part II, partially revised the original, introducing some significant changes and additions, mainly in the last chapters. The analysis of some narrative inconsistencies, that cannot be interpreted as mere mistakes but as significant textual traces, reveals a process of re-elaboration –a process that affects at least four sections of the novel. Most of the evidence gathered here suggests that this revision is closely linked to Avellaneda’s continuation, in the sense that Cervantes tried to challenge the apocriphal Quixote making last-time interventions in his own text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blecua, Alberto (2010). «Introducción» a Miguel de Cervantes, Don Quijote de la Mancha. Madrid: Espasa, pp. xix -cxxx .

Botello, Jesús (2010). «Barataria, un cruce de caminos: entre la oralidad y la escritura». Anales Cervantinos. XLII, pp. 131-146.

Canavaggio, Jean (1977). Cervantès dramaturge. Un théâtre à naître. París: Presses Universitaires de France.

Casasayas, José María (1998). «Lugares y tiempos en el Quijote», en Miguel de Cervantes, Don Quijote de la Mancha, Instituto Cervantes (ed.) F. Rico (dir.). Barcelona: Crítica, vol. compl., pp. 911-933 (reimpreso con distinta paginación en las ediciones del Instituto Cervantes de 2004 y 2015).

Cervantes, Miguel de (2015). Comedias y tragedias, Luis Gómez Canseco (dir.). Madrid: RAE.

Cervantes, Miguel de (1833-1839). El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha. Comentado por don Diego Clemencín. Madrid: E. Aguado, 6 vols.

Cervantes, Miguel de (1987). El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha. V. Gaos (ed.). Madrid: Gredos, 3 vols.

Cervantes, Miguel de (2015 [1605-1615]). Don Quijote de la Mancha, Instituto Cervantes (ed.). F. Rico (dir.). Madrid: Real Academia Espa-ola, 2 vols.

Cervantes, Miguel de (2001). Novelas ejemplares. J. García López (ed.). Barcelona: Crítica.

Cervantes, Miguel de (1997). Los trabajos de Persiles y Sigismunda. C. Romero Mu-oz (ed.). Madrid: Cátedra.

Chevalier, Maxime (1989). «Sancho Panza y la cultura escrita», en Studies in Honor of Bruce W. Wardropper. D. Fox, H. Sieber y R. Ter Horst (ed.). Newark: Juan de la Cuesta, pp. 67-73.

Criado de Val, Manuel (1951-1952). «Estilística cervantina. Correcciones, interpolaciones y variantes en el Rinconete y Cortadillo y en El celoso extreme-o». Anales Cervantinos. II, pp. 231-148.

Egido, Aurora (2013). «Los hurtos del ingenio y la paternidad literaria en Miguel de Cervantes», Parole Rubate. 8 (2013), pp. 15-32.

Fernández de Avellaneda, A. (2014). El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha. Luis Gómez Canseco (ed.). Madrid: Centro para la Edición de los Clásicos Espa-oles.

Flores, Robert M. (1979a). "Cervantes at Work: The Writing of Don Quixote, Part I". Journal of Hispanic Philology. III, pp. 135-160.

Flores, Robert M. (1979b). «El caso del epígrafe desaparecido: capítulo 43 de la edición príncipe de la Primera parte del Quijote». Nueva Revista de Filología Hispánica. XXVIII, pp. 352-360.

Flores, Robert M. (1980). "The Loss and Recovery of Sancho's Ass in Don Quixote, Part I". Modern Language Review. LXXV, pp. 301-310. https://doi.org/10.2307/3727673

Flores, Robert M. (1990). "More on the Compositors of the First Edition of Don Quixote, Part II". Studies in Bibliography. XLIII, pp. 272-285.

García López, Jorge (2015). Cervantes. La figura en el tapiz. Barcelona: Pasado & Presente.

González, Aurelio (1998). «El disfraz en las comedias cervantinas», en Actas del Tercer Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas. A. Bernat Vistarini (ed.). Palma de Mallorca: Universitat de les Illes Balears, pp. 583-589. PMid:9521938

Hartzenbusch, J. E. (2004 [1863]). Las 1633 notas a la primera edición foto-tipográfica del «Quijote», texto preparado por E. Suárez Figaredo. (users.ipfw.edu/jehle/cervante/

Koppen, E. (1990). «¿Hubo una primera versión del Quijote? Sobre una hipótesis de la filología cervantina», en Thomas Mann y Don Quijote. Ensayos de literatura comparada. Barcelona: Gedisa, pp. 159-181.

Martín Jiménez, Alfonso (2001). El «Quijote» de Cervantes y el «Quijote» de Pasamonte, una imitación recíproca. Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos.

Martín Jiménez, Alfonso (2005). Cervantes y Pasamonte. La réplica cervantina al «Quijote» de Avellaneda. Madrid: Biblioteca Nueva.

Martín Jiménez, Alfonso (2014). Las dos segundas partes del «Quijote». Valladolid: Publicaciones de la Universidad.

Martín Morán, José Manuel (1990). El «Quijote» en ciernes: los descuidos de Cervantes y las fases de elaboración textual. Turín: Dell' Orso.

Martín Morán, José Manuel (2009). «La coherencia textual del Quijote», en Cervantes y el «Quijote» hacia la novela moderna. Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos, pp. 189-224. PMid:19622690 PMCid:PMC2774938

Montgomery, J. H. (2010). "Did Cervantes Learn of Avellaneda's Quijote Earlier Than Chapter 59 of Part Two?" Cervantes, XXX: 2, pp. 11-13.

Murillo, Luis Andrés (1981). «El Ur-Quijote: nueva hipótesis». Cervantes. I, pp. 43-50.

Neuschäfer, Hans-Jörg (1998). «Un episodio intercalado: el morisco Ricote y su hija Ana Félix (Quijote II, 54 y 63-66)», en ¿"¡Bon compa-o, jura Di!"?: El encuentro de moros, judíos y cristianos en la obra cervantina. C. Schmauser y M. Walter (ed.). Frankfurt-Madrid: Iberoamericana-Vervuert, pp. 63-69.

O'Neill, J. (2015). "The Printing of the Second Part of Don Quijote and Ocho comedias: Evidence of a Late Change in Cervantes's Attitude to Print and of Concurrent Production as Practised by both Author and Printers". The Library. 16:1, pp. 3-23. https://doi.org/10.1093/library/16.1.3

Pontón, Gonzalo (2015). «Cómo se hace una novela: la composición del Quijote», en Miguel de Cervantes, Don Quijote de la Mancha, Instituto Cervantes (ed.) Francisco Rico (dir). Madrid: Real Academia Espa-ola, vol. I, pp. 1507-1541.

Rey Hazas, Antonio (1999). «Cervantes se reescribe: teatro y novelas ejemplares». Criticón, 76, pp. 119-164.

Rico, Francisco (2005). El texto del «Quijote». Barcelona: Destino.

Rico, Francisco (2012). Tiempos del «Quijote». Barcelona: Acantilado.

Rico, Francisco (2013). «Remedios de imprenta: los dos capítulos séptimos del Persiles, II», en Los textos de Cervantes. D. Fernández Rodríguez (ed.). Madrid: Centro para la Edición de los Clásicos Espa-oles, pp. 109-118.

Riley, E. C. (1988). «U-as de vaca o manos de ternera: Cervantes and Avellaneda». Studia in honorem prof. Martín de Riquer. Barcelona: Quaderns Crema, t. I, pp. 425-432.

Romero Mu-oz, C. (1998). «Animales inmundos y soeces (Q. II, 58-59 y 68)», Rassegna Iberistica. LXIII, pp. 3-24.

Stagg, Geoffrey (1959). "Revision in Don Quixote Part I". Studies in Honour of I. González Llubera. Frank Pierce (ed.). Oxford, pp. 347-366.

Stagg, Geoffrey (1984). "The Refracted Image: Porras and Cervantes", Cervantes. IV, pp. 139-153.

Downloads

Published

2016-12-30

How to Cite

Pontón, G. (2016). Signs of revision in Don Quixote, Part II. Anales Cervantinos, 48, 103–125. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2016.003

Issue

Section

Studies

Most read articles by the same author(s)