The Transcendental Experience of Music in Cervantes and Kafka (El celoso extremeño and The Metamorphosis)

Authors

  • Francisco Vivar The University of Memphis

DOI:

https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2014.007

Keywords:

Music, Cervantes, Kafka, Power, Freedom, Space, Control, Enclosure, El celoso extremeño, The Metamorphosis, Carrizales, Gregor Samsa

Abstract


I analyze the presence of power and the liberating effect of music in the main characters. My intention is just to establish a relationship between these very different novels on the treatments of the theme of imprisonment and liberation. And I do it tracing a path that draws a parallel story in both novels following four important aspects: the space where the characters live –the house and the bedroom–, the power –by the husband and by the father–, the seclusion of Leonora and Samsa and the effect of music. In Cervantes’ novel music is the key to reach freedom. In Kafka’s novel the character is doomed. There is no hope for us and music means the nostalgia to reach the Land of Canaan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrés, Ramón (2008). El mundo en el oído. El nacimiento de la música en la cultura. Barcelona: Acantilado.

Arendt, Hannah (2003). Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Ana Poljak (trad.). Barcelona: Península.

Benjamin, Walter (1985). Iluminations. Essays and Reflections. New York: Schocken Books.

Berrio, Pilar (1998). "Loaysa: visión cervantina de un mito", Anales Cervantinos. 34, pp. 243-253.

Calasso, Roberto (2005). K. Edgardo Dobry (trad.). Barcelona: Anagrama.

Camus, Albert (2004). El mito de Sísifo. Esther Benítez (trad.). Madrid: Alianza.

Canetti, Elias (2003). Apuntes (1942-1993). Obras completas IV, Juan José Solar (trad.). Barcelona: Galaxia Gutenberg. PMCid:PMC1573940

Canetti, Elias (1976). La conciencia de las palabras, Juan José Solar (trad.). México: Fondo de Cultura Económica. PMid:1032137

Casalduero, Joaquín (1974). Sentido y forma de las Novelas ejemplares. Madrid: Gredos.

Cervantes, Miguel de (2001). Novelas ejemplares, Jorge García (ed.). Barcelona: Crítica.

Citati, Pietro (2012). Kafka, José Ramón Monreal (trad.). Barcelona: Acantilado.

Clamurro, William H. (1997). Beneath the Fiction: The Contrary Worlds of Cervantes' Novelas ejemplares. New York: Peter Lang. D`Onofrio, Julia (2008). "'En cárcel hecha por su mano'. Rastros de la emblemática en El celoso extreme-o de Cervantes", Cervantes. 28.2, pp. 19-40.

El Saffar, Ruth S. (1974). Novel to Romance. A Study of Cervantes's Novelas Ejemplares. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

Forcione, Alban K. (1982). Cervantes and the Humanist Vision: A Study of Four Exemplary Novels. New Jersey: Princeton University Press.

Gray, Richard T., Gross, Ruth V., Goebel, Rolf J. y Roelb, Clayton (ed.) (2005). A Frank Kafka Encyclopedia. Connecticut: Greenwood.

Grossman, Vasili (2007). Vida y destino, María Rebón (trad.). Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Hidalgo, José Manuel (2012). "El enga-o del sentido ocular en la Novela del celoso extreme-o: Pigmalión y Narciso", Revista de Estudios Hispánicos. 46, pp. 505-525.http://dx.doi.org/10.1353/rvs.2012.0067

Kafka, Frank (2007). La metamorfosis. Madrid: Alianza.

Kafka, Frank (1995). Diarios (1910-1923), Feliú Formosa (trad.). Barcelona: Tusquest. PMCid:PMC1487387

Pastor, Juan José (2007). Cervantes: música y poesía. El hecho musical en el pensamiento lírico cervantino. Vigo: Academia del Hispanismo.

Querol Gavaldá, Miguel (2005). La música en la obra de Cervantes. Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos.

Sack, Oliver (2008). Musicophilia. Tales of Music and the Brain. New York: Vintage.

Safranski, Rudiger (2010). Nietzsche. Biografía de su pensamiento, Raúl Gabás (trad.). Barcelona: Tusquest.

Steiner, George (1998). Errata. An Examined Life. New Haven: Yale University Press.

Steiner, George (1989). Real Presences. Chicago: The University of Chicago Press.

Turner, Alison (1963). "Kafka's Two Worlds of Music", Monatshefte. 55.5, pp. 265-276.

Zimic, Stanislav (1996). Las Novelas ejemplares de Cervantes. Madrid: Siglo XI de España.

Downloads

Published

2014-12-30

How to Cite

Vivar, F. (2014). The Transcendental Experience of Music in Cervantes and Kafka (El celoso extremeño and The Metamorphosis). Anales Cervantinos, 46, 103–118. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2014.007

Issue

Section

Studies