A Quixote made of wood for spanish children: Pinocho Emperador by Salvador Bartolozzi (1917)
DOI:
https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2024.577Keywords:
Quijote, Cervantes, Carlo Collodi, Salvador Bartolozzi, PinochoAbstract
This paper aims to review the way in which the story written and illustrated by Salvador Bartolozzi titled Pinocho Emperador (1917) represents a recreation or reproduction of some passages from the famous Cervantes’ Don Quixote. Firstly, we will analyze the original work of the italian Carlo Collodi, Le avventure de Pinocchio, which was published at the end of the nineteenth century and had an impact on children's literature at that time. Then, through the analysis of the intertextuality between the character of the wooden puppet and the novel Don Quixote, we will show the influences of Cervantes’ text in Pinocho Emperador by Bartolozzi. This author takes up commonly known passages such as Don Quixote’s love of reading, his trip in search of adventure or his fight against the windmills, to offer his own version of this Spanish literature’s materpiece targeted mainly at children's audience.
Downloads
References
Azcue Castillón, Verónica. 2015. «Cervantes, Don Quijote y Sancho Panza en el teatro del exilio». Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America 35 (2): 161-192.
Bartolozzi, Salvador. 1932. Pinocho Emperador. Madrid: Editorial Calleja.
Borham-Puyal, Miriam. 2008. «Defensa de la lectura quijotesca en El príncipe que todo lo aprendió en los libros». Ocnos 17(2): 46-54.
Cervantes, Miguel de. 2015. Don Quijote de la Mancha, edición y notas de Francisco Rico. Madrid: Alfaguara.
Cervera Borrás, Juan. 1991. Teoría de la literatura infantil. Bilbao: Ediciones Mensajero.
Cervera Borrás, Juan. 1997. La creación literaria para niños. Bilbao: Ediciones Mensajero.
Charfi, Enma. 2014. «Un siglo de Quijote para niños». Tesis doctoral. Universidad Complutense. Accesible en: <https://hdl.handle.net/20.500.14352/25928>.
Collodi, Carlo. 1883. Le avventure di Pinocchio. Storia de un burattino. Ilustración de Enrico Mazzanti. Florencia: Felice Paggi Libraio.
Díaz Armas, Jesús. 2005. «Guerras de mentira: carnaval y parodia en Salvador Bartolozzi». En: Mundos en conflicto: representación de ideologías, enfrentamientos sociales y guerras en la literatura infantil y juvenil, coordinado por Veljka Ruzicka Kenfel, Lourdes Lorenzo García y Celia Vázquez García, 581-601. Vigo: Universidad de Vigo.
Díez de Revenga, Francisco Javier. 2005. «Poesía y mito: la recepción de don Quijote en la lírica de la Edad de Plata». Príncipe de Viana 236: 713-726.
Fernández de Córdoba y Calleja, Enrique. 2006. Saturnino Calleja y su editorial: los cuentos de Calleja y mucho más. Madrid: Ediciones la Torre.
Fernández Gallardo, Luis. 2023. «Entre casticismo y europeísmo: algunas lecturas del Quijote en la Edad de Plata desde el ensayo». Anales Cervantinos 55: 115-139.
Fortún, Elena, 2020. Celia, lo que dice, introducción de María Jesús Fraga y prólogo de María Folguera. Sevilla: Renacimiento.
García Padrino, Jaime.1992. Libros y literatura para niños en la España contemporánea. Pirámide: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
García Padrino, Jaime. 2002. «El Pinocho de Salvador Bartolozzi: un caso particular de intertextualidad». Didáctica. Lengua y literatura 14: 129-143.
García Padrino, Jaime. 2004. Formas y colores: la ilustración infantil en España. Cuenca: Universidad de Castilla la Mancha.
Lozano Bartolozzi, María del Mar. 1984. «Salvador Bartolozzi: entre las vanguardias y el casticismo (la colección de dibujos originales de Blanco y Negro)». Norba: Revista de arte 5: 243-264.
Lucía Megías, José Manuel, coord. 2007. También los niños leen el «Quijote» (ediciones infantiles y juveniles en la biblioteca del Centro de Estudios Cervantinos). Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos.
Mata Induráin, Carlos. 2008. «Una recreación dramática del Quijote en pleno triunfo romántico Don Quijote y Sancho Panza en el castillo del Duque (1834-1835), de José Robreño». En: Tus obras los rincones de la tierra descubren: actas del VI Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas, coordinado por Alexia Dotras Bravo, 535-544. Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos.
Mata Induráin, Carlos. 2011. «Una recreación narrativa del Quijote de mediados del siglo XX: Don Quijote en las Améscoas, de Martín Larráyoz Zarranz». Anales Cervantinos 43: 91-115.
Mata Induráin, Carlos, coord. 2012. Recreaciones teatrales y alegorías cervantinas. Pamplona: EUNSA.
Mata Induráin, Carlos, ed. lit. 2013. Recreaciones quijotescas y cervantinas en la narrativa. Pamplona: EUNSA.
Mata Induráin, Carlos, coord. 2015. Recreaciones quijotescas y cervantinas en la poesía y el ensayo. Pamplona: EUNSA.
Mata Induráin, Carlos, ed. lit. 2016. Recreaciones quijotescas y cervantinas en las artes: Cervantes y su obra. Pamplona: EUNSA. Anejos de Rilce 63.
Mata Induráin, Carlos. 2022. «Excesos, desmesuras y extravagancias en una novelesca recreación cervantina: El Príncipe de los Ingenios Miguel de Cervantes Saavedra (c. 1876–1878) de Manuel Fernández y González». Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America. 42 (1): 151-174.
Molina Castillo, Fernando. 2012. «Le avventure di Pinocchio Dal Giornale per i bambini all’ Edizione nazionale». Cuaderns d’Italià 17: 183-187.
Muñoz Cáliz, Berta y M. Victoria Sotomayor Sáez. 2021. La literatura infantil y juvenil del exilio republicano de 1939. Sevilla: Renacimiento.
Porras Castro, Soledad. 1992. «En el centenario de Carlo Collodi. Pinocho ayer y hoy». Didáctica. Lengua y literatura 4: 207-216.
Regueiro Salgado, Begoña. 2022. «Salvador Bartolozzi, ilustrador de la revista Pinocho: el caso de Chapete en guerra con el país de la fantasía». En: La narrativa española y las artes visuales (1961-1935): interacciones e influencias, coordinado por Elisabeth Delrue, 121-157. París: Indigo.
Riffaterre, Michael. 1991. «Compulsory reader response: the intertextual drive». En Intertextuality: Theories and Practices, editado por Michael Worton y Judith Still, 56-78. Nueva York: Manchester University Press.
Riley, Edward C. 1988. «Don Quixote: from Texto to Icon». Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America 8 (1): 103-115.
Rodríguez Ortega, Davinia. 2024. «Educación y escuela en la revista Pelayos (1937-1938). Adoctrinamiento en la sección “Toque de diana”». Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura 39: 105-130.
Sánchez Sánchez, Isidro, M. Esther Almarcha Núñez-Herrador y Óscar Fernández Olalde. 2005. Iconografía popular de El Quijote. Ciudad Real: Junta de Comunidades de Castilla-la Mancha.
Selfa i Sastre, Moisés. 2022. «Magda Donato y la renovación del teatro infantil de preguerra en España: primeras obras dramáticas (1925-1934)». Bulletin of Hispanic Studies 99 (2): 109-125.
Sotomayor Sáez, M.ª Victoria. 2006. «Los prólogos en las ediciones del Quijote para niños y jóvenes». Ocnos 2: 39-61.
Vázquez Sánchez, Amparo. 2004. «Del Pinocho de Collodi al Pinocho 3000». Primeras noticias. Revista de literatura 205: 51-56.
Vela Cervera, David. 1996. «Salvador Bartolozzi (1881-1950). Ilustración gráfica. Escenografía. Narrativa y teatro para niños». Tesis doctoral. Universidad de Zaragoza. Accesible en: <https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcf1986.>
Warning, Rainer, coord. 1989. Estética de la recepción. Madrid: Visor.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.