«Daca la cola, asturiano»: again with Carriazo and his ass in The illustrious scullery-maid

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2024.569

Keywords:

The Illustrious Scullery-Maid, Carriazo, ass, picaresque, tail, animality

Abstract


This article explores the role of the ass in the plot of the short novel The Illustrious Scullery-Maid considering its dual representation, as a character and as a symbol. I analyze the complex relationship between Carriazo and the ass, as it is based on the multiple perspectives that Cervantes’ writing unfolds. At the end, Carriazo’s identification with the ass constitutes a transformation, with Ovidian echoes, but in a realistic fashion, from animal to human, thanks to the symbolism of the tail as the purpose of the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alemán, Mateo. 1994. Guzmán de Alfarache, I, editado por José María Micó. Madrid: Cátedra.

Álvarez Vigaray, Rafael. 1987. El derecho civil en las obras de Cervantes. Granada: Comares.

Aranda, María. 1996. «La ilustre fregona, novela de aguadores». En Studia Aurea. Actas del III Congreso de la AISO (Toulouse, 1993). III. Prosa, editado por Ignacio Arellano, María del Carmen Pinillos, Frédéric Serralta y Marc Vitse, 23-27. Toulouse / Pamplona: GRISO / LEMSO.

Bizzarri, Hugo. 2015. Diccionario de paremias cervantinas. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá.

Casalduero, Joaquín. 1974. Sentido y forma de las ‘Novelas ejemplares’. Madrid: Gredos.

Cervantes, Miguel de. 1987. Novelas ejemplares, III, editado por Juan Bautista Avalle-Arce. Madrid: Castalia.

Cervantes, Miguel de. 2004. Don Quijote de la Mancha, editado por Francisco Rico. Madrid: Real Academia Española.

Chevalier, Maxime. 2005. «El licenciado Vidriera y sus apotegmas». En “Por discreto y por amigo”. Mélanges offerts à Jean Canavaggio, editado por Christophe Couderc y Benoît Pellistrandi, 36-38. Madrid: Casa de Velázquez.

D’Onofrio, Julia. 2018. «De las orejas a la cola. Deleite, parodia y autoconocimiento en las representaciones simbólicas del asno y el mono en el Quijote (II, 24-28)». Anales Cervantinos 50: 105-135.

D’Onofrio, Julia. 2019. Cervantes frente a la cultura simbólica de su tiempo. El testimonio de las ‘Novelas ejemplares’. Buenos Aires: Eudeba.

Gaisser, Julia Haig. 2008. The Fortunes of Apuleius and the ‘Golden Ass’. A Study in Transmission and Reception. Princeton: Princeton University Press.

Gómez Estrada, Grissel. 2019. Los recursos formales de humor en las Novelas ejemplares de Cervantes. Ciudad de México: Universidad Autónoma.

Gracián Dantisco, Lucas. 1968. Galateo español, editado por Margherita Morreale. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Guillemont, Michèle y Marie-Blanche Requejo Carrió. 2007. «De asnos y rebuznos. Ambigüedad y modernidad de un diálogo». Criticón 101: 57-87.

Hutchinson, Steven. 2007. «Vacíos del ser y del saber en el Quijote». Rilce. Revista de Filología Hispánica 23: 123-132.

Ihrie, Maureen. 1982. Skepticism in Cervantes. Londres: Támesis.

Irigoyen-García, Javier. 2022. Dystopias of Infamy. Insult and Collective Identity in Early Modern Spain. Lewisburg: Bucknell University Press.

Lazarillo de Tormes. 2000, editado por Francisco Rico.Madrid: Cátedra.

Libro de los gatos. 2022 [circa 1400], editado por David Arbesú. Madrid: Cátedra.

Márquez Villanueva, Francisco. 1973. Fuentes literarias cervantinas. Madrid: Gredos.

Martorell, Joanot. 1990. Tirante el Blanco, editado por Martínde Riquer. Barcelona: Planeta.

Montauban, Jannine. 2003. El ajuar de la vida picaresca. Madrid: Visor Libros.

Montero Reguera, José. 1996. «Miguel de Cervantes. el Ovidio español». En Studia Aurea. Actas del III Congreso de la AISO (Toulouse, 1993). III. Prosa, editado por Ignacio Arellano, María del Carmen Pinillos, Frédéric Serralta y Marc Vitse, 327-334. Toulouse / Pamplona: GRISO / LEMSO.

Reed, Helen. 1987. «Theatricality in the Picaresque of Cervantes». Cervantes. Bulletin of the Cervantes Society of America 7: 71-84.

Requejo Carrió, Marie-Blanche. 2005. «Burla de caballeros y burla de pícaros en La ilustre fregona de Cervantes». En “Por discreto y por amigo”. Mélanges offerts à Jean Canavaggio, editado por Christophe Couderc y Benoît Pellistrandi, 145-158. Madrid: Casa de Velázquez.

Ricapito, Joseph. 1978-1979. «The ‘Golden Ass’ of Apuleius and the Spanish Picaresque Novel». Revista Hispánica Moderna 40: 77-85.

Rodríguez Mansilla, Fernando. 2022. «Presencia de los animales en el Buscón». La Perinola 26: 345-361.

Santa Cruz, Melchor de. 1947. Floresta española. Buenos Aires: Espasa-Calpe.

Timoneda, Juan. 1971. El patrañuelo, editado por Rafael Ferreres. Madrid: Castalia.

Valencia, Felipe. 2021. The Melancholy Void. Lyric and Masculinity in the Age of Góngora. Lincoln: University of Nebraska Press.

Vila, Juan Diego. 2022. Furores impresos. La saga de las primeras lecturas del ‘Quijote’. Madrid: Pigmalión.

Zapata, Luis. 1859. Miscelánea. Madrid: Imprenta Nacional.

Zimic, Stanislav. 1996. Las ‘Novelas ejemplares’ de Cervantes. Madrid: Siglo Veintiuno.

Published

2024-12-30

How to Cite

Rodriguez Mansilla, F. (2024). «Daca la cola, asturiano»: again with Carriazo and his ass in The illustrious scullery-maid. Anales Cervantinos, 56, 569. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2024.569

Issue

Section

Studies