Deceptive perceptions: exploring auditory cognition in Don Quixote through the lens of noise

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2024.561

Keywords:

Auditory Fallacies, Sensory Perception and Cognition, Logic, Inversion Fallacies, Irony, Cervantes, Don Quixote

Abstract


This article aims at analyzing the causes of Don Quixote’s auditory fallacies in relation to the perception of noises (not voices nor sounds), based on the Aristotelian-Thomistic substratum that permeates all scientific thought of the period in which Cervantes’ work takes shape, and considering the most recent studies on the philosophy of auditory perception. The perception of a noise always involves cognitive processing: what we hear is composed of an auditory stimulus, together with the information concerning it (source, time, circumstance, location), which is inferred by us by means of an inference. The application of the knight’s logical devices is often faulty, and from the preponderant fallacious use of the deductive method in Part I, one passes to the fallacious application of the inductive method itself (reverse accident) in Part II. Both fallacies say the opposite of valid processing and thus become literary devices essential to the ironic tone of Cervantes’ prose. [e.g. I, 20 and II, 41].

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles. 1966. Del sentido y lo sensible. De la memoria y el recuerdo, traducción y prólogo de Francisco de Samaranch, 2.ª ed. Buenos Aires: Aguilar.

Aristóteles. 2000. Acerca del alma, introducción, traducción y notas de Tomás Calvo Martínez. Madrid: Gredos.

Barbagallo, Antonio. 2003. «El Quijote o la interpretación semiológica y epistemológica del cosmos y de la vida». En Actas del V Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas, 1163-1175. Lisboa: Fundaçâo Calouste Gulbenkian.

Candeloro, Antonio. 2007. «“La aventura de los batanes” come mise en abîme: don Quijote, I, 20». En L’insula del ‘Don Chisciotte’, editado por Maria Caterina Ruta y Laura Silvestri, 35-52. Palermo: Flaccovio.

Casati, Roberto. 2020. «Considerazioni critiche sulla filosofia del suono di Husserl». Rivista Di Storia Della Filosofia (1984-) 44(4): 725-743.

Casati, Roberto, Jerome Dokic y Elvira Di Bona. 2020. «Sounds». En The Stanford Encyclopedia of Philosophy, editada por Edward N. Zalta, 2.ª ed. Accesible en: <https://plato.stanford.edu/archives/win2020/entries/sounds/>. Fecha de consulta: 24 de abril de 2024.

Cervantes, Miguel de. 2004. Don Quijote de la Mancha, editado por Francisco Rico. Madrid: Santillana.

Di Bona, Elvira y Vincenzo Santarcangelo, eds. 2017. «The Auditory Object» (número monográfico). Rivista di Estetica, 66(3).

Egido, Aurora. 1991. «La memoria y el Quijote». Bulletin of the Cervantes Society of America XI, 1: 3-44.

Egido, Aurora. 2018. Por el gusto de leer a Cervantes. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.

Felkel, Robert W. 1990. «Aristóteles, Santo Tomás y la percepción sensorial en el Quijote». Anuario de Letras 28: 181-231.

Fothergill-Payne, Louise. 1983. «La percepción por la vista y la averiguación por el oído en el Quijote». En Aureum Saeculum Hispanum Festschrift für Hans Flasche, 69-80. Wiesbaden: Franz Steiner Verlag.

Huarte de San Juan, Juan. 2005. Examen de ingenios para las ciencias, edición de Guillermo Serés, prólogo de Salvador Cervera Enguix. Madrid: Cátedra.

Hutchinson, Stephen. 2001. «Los primeros movimientos no son en mano del hombre». En Actas del X Coloquio Internacional de la Asociación de Cervantistas, 199-206. Roma: Academia de España.

Martín Morán, José Manuel. 1990. El ‘Quijote’ en ciernes. Los descuidos de Cervantes y las fases de elaboración textual. Alessandria: Edizioni dell’Orso.

Martín Morán, José Manuel. 2003. «La coherencia textual del Quijote». Artifara 2 (monographica: Todo Cervantes). Accesible en: <https://ojs.unito.it/index.php/artifara/article/view/2964/2843.>

Morón Arroyo, Ciriaco. 1995. «Ver, oír: Sancho sentido». En Actas del II Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas, 335-346. Nápoles: Istituto Universitario Orientale.

O’Callaghan, Casey. 2021. «Auditory Perception». En The Stanford Encyclopedia of Philosophy, editada por Edward N. Zalta, 2.ª ed. Accesible en: <https://plato.stanford.edu/archives/fall2021/entries/perception-auditory>. Fecha de consulta: 24 de abril de 2024.

Repici, Luciana. 2022. «Memoria, udito e apprendimento in Aristotele». Medicina nei secoli. Journal of History of Medicine and Medical Humanities 34 (1): 31-54.

Ruffinatto, Aldo. 1983. La galassia Quijote: In margine ai mondi possibili dell’ingegnoso idalgo. Turín: Giappichelli.

Ruffinatto, Aldo. 2022. Diálogos cervantinos (desde la intertextualidad). Madrid: Sial Pigmalión.

Tellkamp, Jörg Alejandro. 2012. «Vis Aestimativa and Vis Cogitativa in Thomas Aquinas’s Commentary on the Sentences». The Thomist 76(4): 611-640.

Torres, Bénédicte. 2001. «Sentidos corporales y ‘aprehensiones’ del mundo por Sancho Panza». En Actas del X Coloquio Internacional de la Asociación de Cervantistas, 432-438. Roma: Academia de España.

Published

2024-12-30

How to Cite

Gorla, P. L. (2024). Deceptive perceptions: exploring auditory cognition in Don Quixote through the lens of noise. Anales Cervantinos, 56, 561. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2024.561

Issue

Section

Studies