Cervantes, The Sot-Weed Factor. The “Wild Writing” of John Barth, Contemporary Review of the Cervantinian Narrative Models: Romance, Novella, (Proto) Essay

Authors

  • María Encarnación Pérez Abellán IES Melchor de Macanaz

DOI:

https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2016.011

Keywords:

Quixote, “wild writing”, romance, “Italianate novella”, short stories, essay, Barth, roman fusion

Abstract


By “wild writing” Cervantes understands the disharmonious composition of chivalric romance by the incongruous sequencing of its constituent elements. However, he also proposes a positive reading of the expression whenever the theme compositional heterogeneity brings together the principle of unity and coherence. The Quixote himself exemplifies the “wild writing” integrating formally the Italianate novella, short stories and an embryonic essay in order to become the new genre: the novel. Don Quixote is the starting point of The Sot-Weed Factor (John Barth 1960), as well as it is uniquely amalgamate the three narratives submodalities, as a conscious tribute to Cervantes, already installed Barth in postmodern novel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agulló y Cobo, Mercedes (2011). «A vueltas con el Lazarillo. Un par de vueltas más» Lemir. 15, 2011, pp. 217-234.

Alvar, Carlos (2007). «Libros de caballerías. Estado de la cuestión (2000-2004 ca.)», en De la literatura caballeresca al Quijote. Juan Manuel Cacho Blecua (coord.) Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 2007, pp. 13-58.

Amorós, Andrés (1968). Sociología de una novela rosa, Madrid: Taurus.

Aristóteles (1997). Poética, Barcelona: Icaria.

Artaza, Elena (1989). El ars narrandi en el siglo XVI español. Teoría y práctica. Bilbao: Universidad de Deusto.

Baquero Escudero, Ana Luisa (2005). «Las novelas sueltas en el Quijote», en Cervantes y su mundo. Kurt Reichenberger y Darío Fernández Morera (ed.). Kassel: Edition Reichenberger, II, pp. 23-52.

Baquero Escudero, Ana Luisa (2006a). «La creación del personaje novelesco moderno en el Quijote», en El Quijote, libro abierto. Miguel Ángel Lozano Marco (ed.) Alicante: Universidad de Alicante, pp. 13-38.

Baquero Escudero, Ana Luisa (2006b). «Espacios y tiempos múltiples: El viaje y la narración de historias», en Libros de viaje y viajeros en la literatura y en la historia. Fernando Carmona Fernández y José Miguel García Cano (eds.). Murcia: Servicio de Publicaciones del Museo de la Universidad, pp. 39-55.

Baquero Escudero, Ana Luisa (2007-2008). «Un viejo y persistente tópico literario: El manuscrito hallado», Estudios Románicos, «Homenaje al profesor Joaquín Hernández Serna”, 16-17.

Baquero Escudero, Ana Luisa (2014). La intercalación de historias en la narrativa de Cervantes. Vigo: Academia del Hispanismo.

Barth, John (2013). El plantador de tabaco. Eduardo Lago (trad.) Madrid: Editorial Sexto Piso.

Barth, John (1984a). “The Literature of Exhaustion”, from The Friday Book: Essays and Other Non-Fiction. London: The Johns Hopkins University Press.

Barth, John (1984b). “The Literature of Replenishment”, from The Friday Book: Essays and Other Non-Fiction. London: The Johns Hopkins University Press.

Beaton, Roderick (1989). The Medieval Greek Romance. Cambridge: Cambridge University Press.

Beer, Gillian (1982). The Romance. Great Britain: The Critical Idiom, 2ª ed.

Buendía, Felicidad (1954). Libros de caballerías españoles: El Caballero Cifar, Amadís de Gaula y Tirante el Blanco. Madrid: Aguilar. PMid:13208813

Castellet, José María (2001). La hora del lector. Barcelona: Península-Ficciones.

Cervantes, Miguel (1994). El Ingenioso Hidalgo Don Quijote de la Mancha. Florencio Sevilla Arroyo y Antonio Rey Hazas (ed.). Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos. PMCid:PMC160738

Chevalier, Maxime (1976). Lecturas y lectores en la España de los siglos XVI y XVII. Madrid, Turner. PMCid:PMC1334886

Christensen, Inger (1981). The Meaning of Metafiction. New York: Columbia University Press.

Duce García, Jesús (2008). «Magia y maravillas en los libros de caballería hispánicos», en Amadís de Gaula: quinientos años después (Estudios en homenaje a Juan Manuel Cacho Blecua). José Manuel Lucá Megías y Mª Carmen Marín Pina (eds.). Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos, pp. 191-200.

Frye, Northorp (1977). Anatomía de la crítica. Caracas: Monte Ávila Editores.

García Berrio, Antonio y Huerta Calvo, Javier (1992). Los géneros literarios, sistema e historia (una introducción). Madrid: Cátedra.

Genette, Gérard (1989). Palimpsestos. La escritura en segundo grado, Madrid: Taurus.

Guillén, Claudio (1985). Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la Literatura Comparada. Barcelona: Crítica. PMCid:PMC554345

Harris, Charles B. (1983). “The Language of Experience: “Reality” in The Sot-Weed Factor”, en Passionate Virtuosity: The Fiction of John Barth. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.

Lucía Megías, José Manuel (2008). «Los libros de caballerías y la imprenta», en Amadís de Gaula, 1508. Quinientos años de libros de caballerías. Madrid: Biblioteca Nacional de España y Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales. PMCid:PMC2570005

Martín Morán, José Manuel (2009). Cervantes y el Quijote hacia la novela moderna. Alcalá de Henares: Biblioteca de Estudios Cervantinos.

Penalva, Joaquín Juan (2004). «De cómo el roman fusion llegó a serlo: prehistoria literaria de una nueva fórmula narrativa», Anales de Literatura Española. 17, pp. 89-105. https://doi.org/10.14198/ALEUA.2004.17.05

Pérez de Ayala, Ramón (1972). Troteras y danzaderas. Andrés Amorós (ed.). Madrid: Castalia.

Prieto, Antonio (1986). La prosa española del siglo XVI (I). Madrid: Cátedra.

Rey Hazas, Antonio (1982). «Introducción a la novela del Siglo de Oro» I (Formas de la narrativa idealista), en Edad de Oro I. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, pp. 65-105.

Riley, Edward C. (1981). «Romance y novela en Cervantes», en Cervantes, su obra y su mundo. Actas del I Congreso Internacional sobre Cervantes. Manuel Criado del Val (dir.). Madrid: EDI-6, pp. 5-14.

Riley, Edward C. (2000). Introducción al Quijote. Barcelona: Crítica.

Riley, Edward C. (2001). La rara invención. Estudios sobre Cervantes y su posteridad literaria. Mari Carmen Llerena (trad.). Barcelona: Crítica.

Ruffinatto, Aldo (2015). Dedicado a Cervantes. Madrid: Sial Ediciones.

Sales, Emilio (2006). De Narnia a Hogwarts: magia, religión y fenómeno mediático, Valencia: Ediciones del Laberinto.

Salinas, Pedro (1961 [1958]). «El polvo y los nombres», en Ensayos de literatura hispánica. (Del Cantar de Mío Cid a García Lorca). Juan Marichal (ed. y prol.) Madrid: Aguilar, 2.ª ed., pp. 127-142. http://cvc.cervantes.es/literatura/quijote_antologia/salinas.htm#npasn.

Scholes, Robert y Kellogg, Robert (1975). The Nature of Narrative. London, Oxford, New York: Oxford University Press, pp. 6-7.

Torrente Ballester, Gonzalo (2004). El Quijote como juego y otros trabajos críticos. Barcelona: Destino.

Valle Inclán, Ramón María del (2000). Entrevistas. Joaquín del Valle-Inclán (ed.). Madrid: Alianza.

Zumthor, Paul (1994). La medida del mundo: representación del espacio en la Edad Media. Madrid: Cátedra.

Downloads

Published

2016-12-30

How to Cite

Pérez Abellán, M. E. (2016). Cervantes, The Sot-Weed Factor. The “Wild Writing” of John Barth, Contemporary Review of the Cervantinian Narrative Models: Romance, Novella, (Proto) Essay. Anales Cervantinos, 48, 275–304. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2016.011

Issue

Section

Studies