Don Quijote goes to Hollywood: The rewrite of myth by Charles Chaplin
DOI:
https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2015.002Keywords:
Chaplin, Charlot, Quixote, MythAbstract
The character of Charlot, created by Charles Chaplin, rewrites the myth of don Quixote in silent movies. While sharing the roots of the picaresque tradition, they represent a harsh criticism of modernity in all its stages. A distinction has to be made between the plain vaudevillesque humor of Charlot in the brief comic strips from 1914 and its tragi-comical shaping in some short films from 1915 up to Modern Times (1936). Beyond their mere physical aspects and their hilarious exploits, an underlying tragic heroism and idealism lead them to uphold all good causes and to support the wronged ones while they also struggle for survival. Charlot combines the comic with the sublime and, as well as the ingenious hidalgo, his soul becomes gradually fuller, deeper and more human. For all these reasons, this character could be regarded as a “quixote” of the big screen.
Downloads
References
Aristóteles (2003). «Arte poética», en Aristóteles y Horacio. Artes poéticas. Aníbal González (ed.). Madrid: Visor, pp. 44-147.
Ayala, Francisco (2007). «El escritor y el cine». Obras completas. Volumen 3. Carolyn Richmond (ed.) Barcelona: Galaxia Gutenberg, Círculo de lectores, pp. 1073-1230.
Bautista Naranjo, Esther (2014). El mito de don Quijote en la novela posmoderna y su reescritura paradigmática en City of Glass (1985), de Paul Auster. Accésit al Premio de Investigación Miguel de Cervantes. Vigo: Editorial Academia del Hispanismo.
Bautista Naranjo, Esther (en prensa). La recepción y reescritura del mito de don Quijote en Inglaterra (siglos XVII-XIX). Madrid: Dykinson.
Bazin, André et Eric Rohmer (1973). «Introduction au symbolisme de Charlot», Qu’est-ce que le cinema? Paris: Cerf, pp. 11-29.
Bedoya, Ricardo (2005). «Don Quijote en el cine», Libros & Artes: Revista de cultura de la Biblioteca Nacional del Perú. 10, pp. 32-33.
Bleiman, Mijail (1973). «La imagen del hombre pobre», en El arte de Charles Chaplin. Serguéi Eisenstein, Mijaíl Bleiman, Grigori Kozintsev (eds.). Buenos Aires: Nueva Visión, pp. 1-86.
Borges, Jorge Luis (2001). «Nota sobre el Quijote», Textos recobrados 1931-1955. Emecé: Barcelona, pp. 251-253.
Canavaggio, Jean (1965). «Prélude au Don Quichotte», en VV.AA. L’Espagne au temps de Phillippe II. París: Hachette, pp. 204-241.
Cervantes, Miguel de (1605, 1615). Don Quijote de la Mancha. Francisco Rico (ed.). Madrid: Punto de Lectura, 2007.
Chaplin, Charles (1993). Mi autobiografía. Julio Gómez de la Serna (trad.). Madrid: Debate.
«Charlot» (2003). Le Petit Robert. Dictionnaire de la Langue Française.
Cruz, Anne J. (1999). Discourses of Poverty. Social Reform and the Picaresque Novel in Early Modern Spain. Toronto: University of Toronto.
El-Outmani, Ismail (2007). «Picaresca». Espéculo, revista de estudios literarios. 35. Accesible en: ‹http://www.ucm.es/info/especulo/numero35/picaresc.html›.
Gimferrer, Pere (1985). Cine y literatura. Barcelona: Planeta.
Herranz, Ferrán (2005). El Quijote y el cine. Madrid: Cátedra.
Huff, Theodore (1951). Charlie Chaplin. New York: Henry Schuman.
Le Clézio, Jean-Marie Gustave (2005). «Don Quijote y Sancho Panza, cada día», en VV.AA. Don Quijote alrededor del mundo. Barcelona: Círculo de Lectores-Galaxia Gutenberg, pp. 89-105.
Leprohon, Pierre (1961). Charles Chaplin. Madrid: Rialp.
Louvish, Simon (2009). Chaplin: The Tramp’s Odyssey. London: Faber and Faber.
López Calle, José Antonio (2009). «Marx, Pierre Vilar y el Quijote», El Catoblepas, revista crítica del presente. 86, p. 9.
Okuda, Ted y David Maska (2005). Charlie Chaplin at Keystone & Essanay: Dawn of the Tramp. Lincoln, NE.: iUniverse.
Pardo García, Pedro Javier (2011). «Cine, literatura y mito: don Quijote en el cine, más allá de la adaptación». Arbor, Ciencia, pensamiento y cultura. 187/748, pp. 237-246.
Pérez Bowie, José Antonio (2010). «Sobre reescritura y nociones conexas. Un estado de la cuestión», en Reescrituras fílmicas. Nuevos territorios de adaptación. José Antonio Pérez Bowie (ed.) Salamanca: Universidad de Salamanca, pp. 21-43.
Vilar, Pierre (1956). «Le temps du Quichotte», Europe. 34, pp. 1-16.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.