About dogs, wolves, snakes and roses: Berganza and the maske of memory of Momus
DOI:
https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2012.008Keywords:
Miguel de Cervantes, Coloquio de los perros, Momus, satyre, Art of memoryAbstract
This paper establishes a connection between a well-known lucianesque fable and the main topic of the gossipy dog in El coloquio de los perros by Miguel de Cervantes. In the fable, the god of satire and mockery, Momus, uncovers fidelity and memory for dogs, but flattery and deception for snakes. I show how Cervantine dogs are under the sign of Momus: they are able to uncover real and hidden intentions in the heart of each human being. Berganza, exercising satyre and gossiping, unmask amazing cases of falsehood and deception–he exposes his hard life through a picaresque biographical memory, and shows us the deceptive nature of humankind.
Downloads
References
Alcázar, Jorge, “La filiación genérica del Coloquio de los perros”, Acta poética, 30.1, 2009, 143-63.
Álvarez-Martínez, José Luis, “Berganza y la moza ventanera”, Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America, 12.2, 1992, 63-77.
Barba, C. J., et alter, “Origen, evolución y situación actual del perro alano español”, Arch. Zootec., 47, 1998, 553-56.
Bartra, Roger, Cultura y melancolía. Las enfermedades del alma en la España del Siglo de Oro, Barcelona, Anagrama, 2001. PMCid:59585
Cervantes, Miguel de, El casamiento engañoso y El coloquio de los perros, edición de Florencio Sevilla Arroyo y Antonio Rey Hazas, Madrid, Alianza, 1996, 19-119.
Coroleu, Alejandro, “El Momo de León Battista Alberti: Una contribución al estudio de la fortuna de Luciano en España”, Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos, 7, 1994, 177-83.
Covarrubias, Sebastián de, Tesoro de la lengua castellana o española, Madrid, Luis Sánchez, 1611.
Cueva, Juan de la, “Epístola de dedicatoria a Momo”, Primera parte de las comedias y tragedias de Juan de la Cueva, Sevilla, Juan de León, 1588, 3r-5r.
Egido, Aurora, “La memoria ejemplar y El coloquio de los perros”, Kurt Reichenberger, ed. Cervantes. Estudios en la víspera de su centenario, Kassel, Edition Reichenberger, 1994, 465-81.
Egido, Aurora, Cervantes y las puertas del sueño. Estudios sobre La Galatea, el Quijote y el Persiles, Barcelona, PPU, 1994.
Egido, Aurora, Las caras de la prudencia y Baltasar Gracián, Madrid, Castalia, 2000.
González García, José M., “Diosa Fortuna e identidades barrocas”, Arbor, 743, 2010, 467-78. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2010.743n1211
Lope de Vega, Félix. La Arcadia, edición de Edwin S. Morby, Madrid, Castalia, 1975.
Martín, Adrienne, “Cervantes y la canifilia renacentista en El coloquio de los perros”, Alicia Villar Lecumberri, ed, Peregrinamente peregrinos: Actas del V congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas: Lisboa, 1-5 septiembre de 2003, Madrid: Asociación de Cervantistas, 2004, 1559-1574.
Molho, Mauricio, “El sagaz perturbador del género humano”: Brujas, perros embrujados y otras demonomanías cervantinas”, Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America, 12.2, 1992, 21-32.
Ovidio, Metamorfosis, Madrid, Cátedra,1995.
Parra Gordillo, Francisco Javier, El alano español. Historia, presente y futuro, ANCAE. www.scrib.com 20/3/2009.
Pérez de Moya, Juan, Philosophia secreta, Zaragoza, Miguel Fortuño Sánchez, 1599.
Riley, Edward C. “La profecía de la bruja (El coloquio de los perros)”, Actas del I Coloquio Internacional de la Asociación de Cervantistas: Alcalá de Henares, del 29 de noviembre al 2 de diciembre de 1988, Barcelona, Anthropos, 1990, 83-94.
Rodríguez de la Flor, Fernando, Pasiones frías: secretos y disimulación en el Barroco hispánico, Madrid, Marcial Pons, 2005. PMid:16055231
Rodríguez Mansilla, Fernando, “El Coloquio de los perros: de la fábula a la novela”, En teoría hablamos de literatura: actas del III Congreso Internacional de Aleph. Granada, 3-7 de abril de 2006, Granada, Dauro, 2007, 396-403.
Rojas Otárola, Jorge, “El camino de la vida como elemento estructural en El casamiento engañoso y Coloquio de los perros de Miguel de Cervantes”, Literatura: teoría, historia, crítica, 2, 2000, 143-149.
Rotterdam, Erasmo de, Elogio de la locura, Madrid, Espasa-Calpe, 1953.
Schwartz, Lía, “De la imaginación onírica y La vida es sueño”, Calderón de la Barca y su aportación a los valores de la cultura europea, Centro Virtual Cervantes, 2000. http://cvc.cervantes.es/literatura/calderon_europa/ 27/11/2012.
Vitoria, Baltasar de, Segunda parte del Teatro de los dioses de la gentilidad, Madrid, Juan Antonio Bonet, 1657.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.