Artistic Rewriting of Don Quixote in Africa through the Prism of Sahelian Ecocriticism in Don Quixote on the Niger River
DOI:
https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2023.003Keywords:
Rewriting, African adaptation, Educommunication, Mythotype, Eco-responsibility, SabelAbstract
The aim of this research is to study the ways in which environmental issues related to the community of the peoples of the Niger Basin are artistically painted, following the observation that artists use their artistic creations to shed light on problematics of the communities they belong to. Thus, through the prototypical mediation of the figure Don Quixote, they rethink the actions of their communities in order to develop a healthy awareness of the Niger River, and they intend to lead an educommunication campaign with the aim of encouraging the community to develop eco-responsible behaviours. The paintings as didactic material are therefore perceived as a discourse and an intersubjective dialogic social practice through which they transmit the message of ecology and protection of the Niger River.
Downloads
References
Adam Aborak, Kandin. 2006. Le fleuve Niger se meurt. Níger: Centre Régional de Production et Formation (CRPF). Accessible en: <https://catalogue.education21.ch/sites/default/files/2019-03/40179_F.pdf>. Fecha de acceso: 26 de julio de 2023.
Aristóteles. 1990. Retórica. Madrid: Centro Estudios Políticos y Comunicacionales.
Armbruster, Karla y Kathleen Wallace, dir. 2001. Beyond nature writing: expanding the boundaries of ecocriticism. Charlottesville: University Press of Virginia.
Awaïss, Aboubakar. 2003. «L'initiative Bassin du Niger (IBN) : développement durable et gestion intégrée d'un grand fleuve». Afrique contemporaine 2 (206): 179-203. https://doi.org/10.3917/afco.206.0179
Bachelard, Gaston. 1942. L'eau et les rêves. Essai sur l'imagination de la matière. París: José Corti.
Barbas Coslado, Ángel. 2015. «Comunicación educativa y cultura política en el movimiento 15-M. Aproximación teórica y reflexiones preliminares en torno a un estudio etnográfico». Extramurs 2 (4): 179-192. https://doi.org/10.6035/Kult-ur.2015.2.4.9
Bessière, Bernard y Christiane Bessière. 2018. La peinture espagnole. Aix-Marseille: Presses universitaires de Provence.
Blanca, Natalia, Denis Chartier y Thomas Pughe. 2008. «Littérature et écologie: vers une écopoétique». Écologie & politique 2 (36): 15-28. Accesible en: <https://www.cairn.info/revue-ecologie-et-politique-2008-2-page-15.htm&wt.src=pdf>. https://doi.org/10.3917/ecopo.036.0015
Camasca, Edwin. 2020. «La literatura en la perspectiva de la ecocrítica». Tesis 13 (16): 97-109. https://doi.org/10.15381/tesis.v13i16.18895
Cervantes, Miguel de. 2009. Don Quijote de la Mancha, edición de Francisco Rico. Madrid: Santillana Ediciones Generales.
Des Enffans d'Avernas, Eric. 2016. «Analyse écocritique de l'oeuvre de Samuel de Champlain». Tesina de fin de máster. Universidad de Waterloo. Accesible en: <https://uwspace.uwaterloo.ca/bitstream/handle/10012/10270/DesEnffansd%27Avernas_Eric.pdf?sequence=1&isAllowed=y>.
Éliade, Mircea. 1989. Aspects du mythe (Collection Follio/Essais). París: Gallimard.
Finello, Dominick. 2012. «Los paisajes integrados del Quijote». En Siglo de Oro (prosa y poesía), coordinado por Patrizia Botta y María Luisa Cerrrón Puga, 3, 174-179. Accesible en: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7478945>.
Foucault, Michel. 1966. Les mots et les choses, une archéologie des sciences humaines. París: Gallimard.
Garau Amengual, Jaume. 1991. «El tratamiento del paisaje natural en el Quijote». En Actas del II Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas, 559-565. Barcelona: Anthropos. Accesible en: <https://cvc.cervantes.es/literatura/cervantistas/cl_II.htm>.
Garrard, Greg. 2004. Ecocriticism. Nueva York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203644843
Glotfelty, Cheryll. 1996. «Introduction: Literary studies in an age of environmental crisis». En The ecocriticism reader. Landmarks in Literary Ecology, editado por Cheryll Glotfelty y Harold Fromm, XV-XXXVII. Atenas y Londres: Univ. Georgia Press.
Glotfelty, Cheryll. 2010. «Los estudios literarios en la era de la crisis medioambiental». En Ecocríticas. Literatura y medio ambiente, editado por Carmen Flys Junquera, José Manuel Marrero Henríquez y Julia Barella Vigal; traducido por Diana Villanueva Romero, 49-66. Madrid: Iberoamericana. https://doi.org/10.31819/9783964566317-004
Leal Ladrón de Guevara, Alejandra. 2009. «Introducción al discurso pedagógico». Horizontes Educacionales 14 (1): 51-63. Accesible en: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97912444004>.
Losada Goya, José Manuel. 2017. «El "mito" de Don Quijote (2.ª parte): ¿con o sin comillas? En busca de criterios del mito». En Cervantès quatre siècles après. Nouveaux objets, nouvelles approches, editado por Emmanuel Marigno Vázquez, Carlos Mata Induráin y Marie Hélène Maux, 11-32. Dijon: Éditions Orbis Tertius.
Ortega y Gasset, José. 1969 [1930]. La rebelión de las masas, 18.ª ed. Madrid: Espasa-Calpe. Colección Austral, volumen extra.
Peña y Lillo Lacassie, Sergio. 1993. El príncipe de la locura. Hacia una psicología del 'Quijote'. Santiago: Pia Sociedad de San Pablo.
Pérez Sanabria, Carlos y Héctor Cuesta, coords. 2016. Don Quijote en el río Níger. Madrid: AECID Publicaciones. Accesible en: <https://issuu.com/publicacionesaecid/docs/o._l._don_quijote_en_el_rio_niger/1>. Fecha de acceso: 12 de julio de 2023.
Pizarro, Ana. 2002. Las grietas del proceso civilizatorio: Marta traba en los sesenta. Santiago de Chile: LOM ediciones.
Prado Biezma, Javier del. 2015. «Mitos y crisis del mito: un problema de conceptos y de terminología», editado por José Manuel Losada Goya y Antonella Lipscomb, 71-89. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Suberchicot, Alain. 2012. Littérature et environnement : pour une écocritique comparée. París: Honoré Champion.
Quer Antich, Santiago. 1994. Análisis psicológico-literario de don Quijote de la Mancha. Un acercamiento al ensayo de Sergio Peña y Lillo. Santiago: Universidad Católica Blas Cañas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.