Dialogues of Don Quixote and Sancho: A Case Study for Adaptation of the Cervantes’s Text Don Quixote in the Modern Oral Transmission of the Sound Media
DOI:
https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2022.002Keywords:
Fiction, Performance, Sound Adaptation, Radio, Audiovisual, Dialogues, Cervantes, Don QuixoteAbstract
Sound media and literary works have enjoyed a close relationship since the first radio broadcasts. This paper analyzes the adaptation of Cervantes’s text Don Quixote in one of the most interesting interpretation works produced in Spain: Diálogos de don Quijote y Sancho, recorded and edited by Aguilar publishing house in 1964. Although it is not the only fiction that has sought to adapt the Cervantine universe to the radio waves, this research argues and justifies why the sound work directed and adapted by José Miguel Belloso and starring Fernando Fernán-Gómez and Agustín González, acquires a special relevance in the oral transmission of Don Quixote. The research delves into the adaptive characteristics of those passages selected for its interpretation, as well as into the differentiating elements that make this work have contributed narratively and technologically, in a masterly way, to the maintenance of Cervantes’s legacy.
Downloads
References
Ayuso Rodríguez, Elena. 2017. Don Quijote en la radio dramática. El caso de la BBC en el IV centenario del nacimiento de Cervantes (1947), prólogo de Ángeles Afuera Heredero. Alcalá de Henares: Biblioteca Ensayo UAH.
Ayuso Rodríguez, Elena. 2019. «Génesis y realización del primer radioteatro de Don Quijote producido por la BBC en 1947». Índex comunicación 9 (2): 35-53. https://doi.org/10.33732/ixc/09/02Genesi
Castillo Castillo, José. 1996. «La era de los públicos. Medios de Comunicación y Democracia». Revista de Estudios Políticos 92: 77-96.
Cervantes Saavedra, Miguel de. 1999. El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha. Alicante: Biblioteca virtual Miguel de Cervantes. Accesible en: <http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc7m055>.
Cervantes Saavedra, Miguel de. 2004. Don Quijote de la Mancha, edición del IV centenario. Madrid: RAE y ASALE.
Chatman, Seymour. 2013. Historia y discurso: la estructura narrativa en la novela y en el cine, traducido por María Jesús Hernández. Madrid: RBA Libros.
Chion, Michel. 1998. La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido, traducido por Antonio López, 2.ª ed. Barcelona: Paidós Ibérica.
Close, Anthony J. 2001. «El narrador humorístico de Don Quijote». En Actas del X Coloquio Internacional de Cervantistas, 73-85. Roma: Asociación de Cervantistas.
Contreras, Sebastián y Alejandro Miranda. 2018. «Don Quijote y su visión de la justicia y el derecho. A propósito de los consejos para el gobierno de la ínsula Barataria». Revista CES Derecho 9 (1): 3-12. https://doi.org/10.21615/cesder.9.1.1
Gaudreault, André y François Jost. 2001. El relato cinematográfico. Cine y narratología, traducido por Nuria Pujol. Barcelona: Paidós Ibérica S.A.
Genette, Gérard. 1983. Nouveau discours du récit. París: Seuil. https://doi.org/10.2307/1772332
Gerth, Hans Henrich y Charles Wright. 1985. Carácter y estructura social. Barcelona: Paidós Ibérica S. A.
Girón Alconchel, José Luis. 1990. «Las ideas lingü.sticas de Cervantes en el Quijote». Anales Cervantinos 28: 23-33. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.1990.424
Guarinos, Virginia. 2009. Manual de narrativa radiofónica. Madrid: Síntesis.
Jurado Santos, Agapita. 2017. «La génesis de Don Quijote y Sancho Panza como tipos cómicos, entre España y Francia, hasta 1642». Anales Cervantinos 49: 205-240. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2017.009
Martín Morán, José Manuel. 2004. «Función del diálogo en el Quijote: tres distancias deícticas». En Memoria de la palabra: actas del VI Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro, editado por Francisco Domínguez Matito y María Luisa Lobato López, 1256-1266. Burgos: Iberoamericana.
Martín Morán, José Manuel. 2014. «El diálogo en el Quijote. Conflictos de competencia entre el narrador y los personajes». En Comentarios a Cervantes. Actas selectas del VIII Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas, 65-103. Oviedo: Fundación María Cristina Masaveu Peterson.
Martín Nieto, Rebeca. 2018. «Un homenaje a Cervantes desde la ficción de las ondas radiofónicas». Índex comunicación 8 (1): 313-315.
Méndez Orense, María. 2016. «Quijote FM. Una propuesta didáctica». En Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos, editado por Antonio Díez Mediavilla, Vicent Brotons Rico, Dari Escandell Maestre y José Rovira Collado, 1006- 1012. Alicante: Universidad.
Merino, José María. 2007. «El narrador del Quijote y la voz de la novela». En Cervantes y el Quijote: actas del coloquio internacional, coordinado por Emilio Martínez Mata, 33-38. Oviedo: Cátedra Emilio Alarcos.
Montero Reguera, José y Hermitas Cabaleiro Soutullo. 2019. «Una recreación inédita y desconocida del Quijote. El último Quijote (1902) de Jesús de Amber y José Montero». Anales Cervantinos 51: 335-374. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2019.015
Murillo, Luis Andrés. 1981. «El Ur-Quijote: Nueva hipótesis». Cervantes: Bulletin of the Cervantes Society of America 1 (1): 43-50.
Paz Gago, José María. 1989. «El Quijote: narratología». Anthropos: Boletín de información y documentación 100: 43-48.
Paz Gago, José María. 1995. Semiótica del Quijote. Teoría y práctica de la ficción narrativa. Ámsterdam: Rodopi.
Pedrero Esteban, Luis Miguel, Raúl Terol Bolinches y Alfredo Arense Gómez. 2021. «La redefinición del periodismo radiofónico en el entorno del podcasting». En Transformación Digital, editado por Marián Alonso-González, Sandra Méndez-Muros y Aránzazu Román-San-Miguel, 310-311. Sevilla: Universidad.
Riquer, Martín de. 2003. Para leer a Cervantes. Barcelona: Acantilado.
Riquer, Martín de. 2004. «Cervantes y el Quijote». En Don Quijote de la Mancha, edición del IV centenario, 45-75. Madrid: Alfaguara.
Rodilla, María José. 2011. «Diálogo satírico de don Quijote y Sancho Panza sobre los males de la Nueva España (siglo XVIII)». Anales Cervantinos 43: 271-298. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2011.011
Schmidt, Rachel. 2010. «La praxis y la parodia del discurso del ars moriendi en el Quijote de 1615». Anales Cervantinos 42: 117-130. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2010.006
Stam, Robert. 2000. «Beyond Fidelity: The Dialogics of Adaptation». En Film Adaptation, editado por James Naremore, 54-78. Nueva Jersey: Rutgers University Press.
Torres Lázaro, Julio. 1997. «Dulcinea del Toboso. El personaje elíptico». Revista de Filología Románica 14 (2): 441-456.
Urrutia Gómez, Jorge. 1979. «Sobre la técnica de la narración en Cervantes». Anuario de Estudios Filológicos 2: 343-353.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.