Iconographic analysis of the covers of school editions of Don Quijote between the Second Republic and Francoism
DOI:
https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2016.010Keywords:
Quixote, Iconography, Communication, School adaptations, Political interventionism, UniversalizationAbstract
Don Quixote is the most recognized work of Spanish and universal literature, and teaching adaptations in schools are very important for children to understand their reading. Compulsory reading of the work during the period between the Second Republic and the Franco regime caused many school adaptations to suit their classroom teaching. This study focused on the graphic elements of the work from a communicative and iconographic perspective, allows through content analysis of a cataloged and representative sample of the covers of school adaptations, verify that the hard political interventionism that suffered the work according antagonistic dominant ideologies did not influence their design, because these spaces were not ideologically charged, despite being the first element of commercial persuasion of the book and its role motivate reading. Analytical data along with historical explain the existence of a commercial image of Quixote free of ideological connotations (on the cover), from his iconographic path, which we have not found significant differences from the two dominant ideologies. However, the politicization of the work contributed to Don Quixote became the national hero of children and adults and a universal benchmark of behavior full of great ethical and moral values.
Downloads
References
Adam, Jean-Michel y Bonhomme, Marc (2000). La argumentación publicitaria: retórica del elogio y de la persuasión. Madrid: Cátedra.
Alfaro Torres, Paloma y Sánchez García, Sandra (2006). «La lectura obligatoria del Quijote. Análisis de las ediciones escolares», en Don Quijote en el aula: la aventura pedagógica. PMid:17184972 PMCid:PMC3437755
Cano Vela, Ángel Gregorio y Pastor Comín, Juan José (coord.). Ciudad Real: Ediciones Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 17-26.
Alvar, Carlos; Lucía Megías, José Manuel; Partzsch, Henriette; Pérez Sánchez, Alfonso E.; Sánchez Moltó, M. Vicente (2004). La imagen del Quijote en el mundo. Barcelona: Ed. Centro de Estudios Cervantinos, Lunwerg.
Anderson, J. (1987). «Imágenes de la familia en los textos y vida escolares», Revista Peruana de Ciencias Sociales. 1, pp. 115-135.
Arlandis, Sergio (2009). «Tradición y dinámica editorial: hacia una renovadora visión crítica de la obra de Miguel de Cervantes. La labor editorial de la Academia del Hispanismo», Anales Cervantinos. XLI, pp. 317-331.
Atienza Cerezo, Encarna y Van Dijk, Teun (2010). «Identidad social e ideología en libros de texto españoles de Ciencias Sociales», Revista de Educación. 353, pp. 67-106.
Atienza Cerezo, Encarna (1995-1996). «El contexto en el discurso académico: su influencia en la presentación y desarrollo de la información», Revista Pedagógica, 10-11, pp. 123-129.
Atienza Cerezo, Encarna (2007). «Discurso e ideología en los libros de texto de ciencias sociales», Discurso y Sociedad, 1 (4), pp. 543-574.
Bardin, Laurence (1991). El análisis de contenido. Madrid: Ediciones Akal. PMCid:PMC463287
Barton, David y Hamilton, Mary (1998). Local Literacies: Reading and Writing in One Community. Londres y Nueva York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203448885
Baudrillard, Jean (1978). Cultura y Simulacro. Barcelona: Kairós.
Boix, Félix (1925). La litografía y sus orígenes en España. Madrid: Imprenta Gráficas Reunidas.
Brown, J. A. C. (2004). Técnicas de persuasión de la propaganda al lavado de cerebro. Madrid: Alianza Editorial.
Burke, Peter (2010). Eyewitnessing. The uses of images as historical evidence, London GBR: Reaktion Books.
Chartier, Roger (2006). «Materialidad del texto, textualidad del libro» [En línea]. Orbis Tertius: Revista de Teoría y Crítica Literaria, 11(12), pp. 1-15. Disponible en: http:// www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.201/pr.201.pdf
Colas Bravo, P. y Corts Giner, M. I. (1990). «Las imágenes en los textos escolares de principios de siglo», Revista de Ciencias de la Educación. 141, pp. 41-60.
De Puelles Benítez, Manuel (1998). «La política del libro escolar. Del franquismo a la restauración democrática», en Historia ilustrada del libro escolar. De la Posguerra a la reforma educativa. Escolano Benito, Agustín (dir.) Madrid: Ediciones Pirámide, pp. 49-72.
Días Armas, Jesús (2003). «Estrategias de desbordamiento en la ilustración de libros infantiles» [En línea], Gulbenkian Casa da Leitura, pp. 1-18. Disponible en: http://www.casadaleitura.org/portalbeta/bo/documentos/ot_jesus_diaz_a.pdf
Durán Armengol, Teresa (2005). «Ilustración, Comunicación, Aprendizaje», Revista de Educación. Número extraordinario, pp. 239-253.
Eco, Umberto (1977). Tratado de semiótica general, Barcelona: Lumen.
Eguizábal Maza, Raúl. (2007). Teoría de la publicidad. Madrid: Cátedra.
Escolano Benito, Agustín (1998). Historia ilustrada del libro escolar en España. De la Posguerra a la reforma educativa. Madrid: Editorial Pirámide.
Escolano Benito, Agustín (1997). Historia ilustrada del libro escolar en España. Del Antiguo Régimen a la Segunda República. Madrid: Editorial Pirámide.
Escolano Benito, Agustín (1998). «Texto e iconografía. Viejas y nuevas imágenes», en Historia ilustrada del libro escolar. De la Posguerra a la reforma educativa. Escolano Benito, Agustín (dir.). Madrid, Ediciones Pirámide, pp. 125-148.
Font, Domènech (1981). El poder de la imagen. Barcelona: Salvat.
Frascara, Jorge (2006). El poder de la imagen: reflexiones sobre comunicación visual. Buenos Aires: editorial Infinito. 2da. Edición.
García Crespo, Clementina (1983). Léxico e ideología en los libros de lectura de la Escuela Primaria (1940- 1975). ICE: U niversidad de Salamanca.
García Padrino, Jaime (2004). Formas y colores: la ilustración infantil en España. Cuenca: Ediciones Universidad Castilla-La Mancha.
García Puchol, Joaquín (1993). Los textos escolares de Historia en la enseñanza española (1808-1900). Análisis de su estructura y contenido. Barcelona: Publicacions Universitat de Barcelona.
Gauthiert, Guy (1986). Veinte Lecciones sobre la imagen y el sentido. Madrid: Cátedra.
Genette, Gérard (1989). Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
Genette, Gérard (2001). Umbrales. México: Siglo XXI.
Giménez-Frontín, José Luis; Andrés, Ramón; Rius, Rosa (2005). Visiones del Quijote: Hogart, Doré, Daumier, Picasso, Dalí, Pons, Matta, Saura. Barcelona: Fundación Caixa Catalunya.
Graham, Allen (2000). Intertextualidad. London: Routledge. https://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.539
Guereña, Jean-Louis (2008). «¿Un icono nacional? La instrumentalización del Quijote en el espacio escolar en el primer tercio del siglo XX», Bulletin Hispanique. 110 (1), pp. 145-190.
Lucía Megías, José Manuel (2006). «Catálogos de las ediciones del Quijote (notas para un balance de las publicaciones del IV Centenario)», Anales Cervantinos. XXXVIII, pp. 271-277.
Martín Requero, María Isabel (1996). Iconografía y Educación. La imagen en los textos de la escuela franquista (1939-1975). Valladolid, Universidad de Valladolid (Tesis Doctoral).
Mckenzie, Donald Francis (1986). Bibliography and the sociology of texts. London: The British Library.
Ortiz de Orruño, José María (1998). «Historia y Sistema Educativo: Un debate necesario», Ayer. 30, pp. 15-23
Panofsky, Erwin (1980). Estudios sobre Iconología. Madrid: Alianza Editorial.
Petrus Rotger, Antonio (1997). «Tecnología del libro escolar tradicional: diseño, iconografía y artes gráficas», en Historia ilustrada del libro escolar. Del Antiguo Régimen a la Segunda República. Escolano Benito, Agustín (dir.). Madrid: Ediciones Pirámide, pp. 101-122.
Porter, M. E. (2002). Estrategia Competitiva. México: Continental.
Puelles Benítez, Manuel (1997). «La política del libro escolar en España (1813-1939)», en Historia ilustrada del libro escolar. Del Antiguo Régimen a la Segunda República. Escolano Benito, Agustín (dir.) Madrid: Ediciones Pirámide, pp. 47-68.
Ramonet, Ignacio (2000). La golosina visual. Madrid: Debate.
Riley, E. C. (1988). «Don Quixote: from Text to Icon», Bulletin of the Cervantes Society of America, 8, special issue, pp. 103-115.
Rodrigo Martín, I. (2012). Arte y comunicación. Propaganda política y transmisión de valores sociales en la obra de Eduardo Vicente. Madrid: Icono14.
Rodríguez García, Sonia Ester (2008). «Connotación y persuasión en la imagen publicitaria», Gazeta Antropológica. 24 (2), artículo 55.
Sánchez-Redondo Morcillo, Carlos (2004). Leer en la escuela durante el franquismo. Cuenca: Ediciones Universidad Castilla-La Mancha.
Scott Kastan, David (2001). Shaskespeare and the Book. Cambridge: Cambridge University Press.
Sebastián Morillas, Ana; Ayestarán Crespo, Raquel; Rangel Pérez, Celia (2012). Planificando estratégica y gestión de la publicidad. Conectando con el consumidor. Madrid: ESIC.
Sotomayor, María Victoria y Navarrete, Ana María (2005). Don Quijote para niños, ayer y hoy. Madrid: Ministerio de Cultura. PMCid:PMC1751244
Sureda García Ureda, Bernat (1997). «La producción y difusión de manuales escolares», en Historia ilustrada del libro escolar. Del Antiguo Régimen a la Segunda República. Escolano Benito, Agustín (dir.) Madrid: Ediciones Pirámide, pp. 69-100.
Sureda García, Bernat; Vallespir Soler, Jordi; Alles Pons, Elies (1992). La producción de obras escolares en Baleares (1775-1975). Palma de Mallorca: Edicions Documenta Balear.
Tiana Ferrer, Alejandro (1997). «Los libros de lectura extensiva y desarrollo lector como género didáctico. El Quijote en la escuela. Las gramáticas escolares», en Historia ilustrada del libro escolar. Del Antiguo Régimen a la Segunda República. Escolano Benito, Agustín (dir.) Madrid: Ediciones Pirámide, pp. 255-290.
Urbina, Eduardo y Maestro, Jesús G. (eds.) (2005). Don Quixote Ilustrated: Textual Images and Visual Readings. Pontevedra: Mirabel Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.