The Presence of Don Quijote in the Beginnings of the Special Education in Galicia
DOI:
https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2015.005Keywords:
Miguel de Cervantes, Don Quixote, Special Education, Braille, GaliciaAbstract
This article aims to show the presence of the work of Cervantes, “Don Quijote de la Mancha”, in the unique establishments existing in Galicia at the beginning of the 20th century, dedicated to special education. According to this claim, reference is made to two significant anniversaries in the dissemination of the work. The first one corresponds to the commemoration of the third centenary of the birth of the Cuisse. In this Establishment one would organize in the year 1905, in the free School of blind persons and poor children of To Corunna. A very complete festival as appears in the content of the program, which has recovered of the historical municipal file of the above mentioned city. The second event, refers to the presentation of the novel by Cervantes, written in Braille. Quite a challenge for teachers in special schools of the time, as the College of deaf and blind from Santiago de Compostela, the first school for the teaching of these students, which is established in Spain for the purposes of the law of public instruction of 1857, will assume early.
Downloads
References
Aguado Díaz, Antonio (1995). Historia de las deficiencias. Madrid: ONCE.
Ballesteros, Juan Manuel y Fernández Villabrille, Francisco (1862). Curso elemental de instrucción de ciegos y de sordomudos. Madrid: Imprenta del Colegio Nacional de Sordomudos.
Begué Alain, Delage, Agnès y Sola, Christel (ed.) (2006). Investigaciones recientes sobre la literatura del Siglo de Oro. Homenaje a Julián Durán. Seminario de la Casa de Velázquez (Madrid, 3-4 de mayo de 2004) (Criticon 97-98). Toulouse: Casa de Velázquez, Instituto Cervantes y Presses Univertaires du Mirail.
Chaparro Domínguez, María Ángeles (2009). «La prensa española ante la publicación de la primera parte del Quijote (2005)», Anales Cervantinos. 51, pp. 285-315.
Chaparro Domínguez, María de los Ángeles (2011). La construcción social de la cultura: el Quijote como icono cultural a través de las representaciones mediáticas de las celebraciones del III y IV centenario. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Accesible en: http://eprints.ucm.es/13784/1/T33158.pdf
Cervantes Saavedra, Miguel de (1825). El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha. París: Librería de Cormon y Blanc. Tomo III.
González, Anselmo (1925). «Libros para ciegos como los hacen y como los leen», La Esfera, 600, (4 de julio), pp. 18-19.
Guereña, Jean-Louis (2008). «¿Un icono nacional? La instrumentalización del Quijote en el espacio escolar en el primer tercio del siglo XX», Bulletin Hispanique. 110/1, pp. 145-190. http://dx.doi.org/10.4000/bulletinhispanique.539
Herraiz Gascueña, Mariano (1995). Aproximación a la educación especial española del primer tercio del siglo XX. Murcia: Compobell.
Liga de Amigos de la Coruña (1905). El centenario del Quijote en Galicia. La Coruña: Imprenta de Pedro Ferrer.
López Navalón, Manuel (1867). Memoria sobre el estado actual del Colegio de Sordo-Mudos y de Ciegos de Santiago. Mejoras de que es susceptible para su futuro progreso y prosperidad. Santiago de Compostela: Imprenta Manuel Miras.
Miñana, Juan José (2005). «Poemas de Francisco Just y Valentí», Revista Esperanza. 3 Accesible en <http://revistaesperanza.com/> [consulta el 9/10/2014].
Molina Martín, Pedro (1900). «Los Institutos de sordomudos y ciegos», La Escuela Moderna, Revista Pedagógica Hispano-Americana, 111, pp. 438-454.
Montoro Martínez, Jesús (1995). Los ciegos en la historia. Madrid: ONCE.
Rodríguez Díaz, Ana (2014). «La escuela de ciegos del Campo de la Leña, A Coruña: los inicios de la enseñanza especial en Galicia», Cuadernos de Estudios Gallegos. 61/127, pp. 241-278. http://dx.doi.org/10.3989/ceg.2014.127.08
Serrano Vélez, Manuel (2005). Locos por el Quijote. Zaragoza: Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Zaragoza, Aragón y Rioja.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.